Podpisano dofinansowanie na nowe pociągi Kolei Śląskich — kiedy pasażerowie odczują zmiany?
Władze województwa śląskiego i Koleje Śląskie podpisały dzisiaj w Warszawie umowy na dofinansowanie zakupu dziesięciu nowych Impulsów 2. Łącznie do regionu trafi wsparcie przekraczające ćwierć miliarda złotych, a zamówienia obejmują także serwis utrzymaniowy.
Najważniejsze informacje:
- 126 mln zł przeznaczone przez województwo śląskie na zakup pięciu Impulsów 2;
- Łączne dofinansowanie ponad 252 mln zł (województwo 126 mln zł, Koleje Śląskie o 462 tys. zł więcej);
- Impulsy 2 to czteroczłonowe pojazdy z 400 miejscami i licznymi udogodnieniami dla pasażerów.
Co podpisano i ile pieniędzy trafia na tabor
Pierwszą z umów, opiewającą na 126 mln zł, w imieniu władz województwa podpisali wicemarszałkowie Grzegorz Boski i Leszek Pietraszek. Dofinansowanie dla Kolei Śląskich jest wyższe o 462 tys. zł, co daje łącznie ponad 252 mln zł wsparcia z KPO na zakup dziesięciu składów.
| Beneficjent | Kwota dofinansowania |
|---|---|
| Województwo Śląskie | 126 000 000 zł |
| Koleje Śląskie | 126 462 000 zł |
| Razem | 252 462 000 zł |
„Inwestycje w modernizację i zakup nowego taboru wpływają na poprawę komfortu podróży pasażerów oraz konkurencyjność przewozów pasażerskich. Rosnąca liczba pasażerów kolei potwierdza, że są to inwestycje niezwykle potrzebne, ponieważ umożliwiają dostosowanie oferty pasażerskiej do potrzeb mieszkańców” – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Dlaczego wybrano Impulsy 2 i co oferują
Wicemarszałek Grzegorz Boski podkreślił, że wybór pojazdów produkcji Newag to „sprawdzone rozwiązanie”. Dzięki wsparciu z KPO województwo ma docelowo dysponować ponad 30 Impulsami 2, a zamówienia obejmują również serwis utrzymaniowy o łącznej wartości około 1,5 mld zł.
Parametry techniczne i wyposażenie są opisane następująco: to czteroczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne osiągające maksymalną prędkość 160 km/h. Każdy pojazd 31WEbc z rodziny Impuls 2 oferuje 400 miejsc, w tym 192 siedzące. Na pokładzie znajdują się strefy rodzinne z interaktywną grą edukacyjną, strefy rowerowe mieszczące 10 jednośladów oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących. Pociągi mają nowoczesny system informacji pasażerskiej prezentujący dane w trzech językach oraz energooszczędne oświetlenie LED.
Gdzie pojadą nowe składy i co dalej
Pierwsze dziewięć zamówionych wcześniej składów już kursuje po regionie. Kolejne pociągi z nowej puli wyjadą na tory w przyszłym roku. Nowe jednostki można spotkać na trasach m.in. do Rybnika i Raciborza, Gliwic, Częstochowy, Tarnowskich Gór i Lublińca.
Krzysztof Klimosz, prezes zarządu Kolei Śląskich, zwraca uwagę na bezpośredni wpływ nowych składów na rozkład połączeń: uruchomiono nowe kursy między Orzeszem a Tychami oraz połączenia z Częstochowy do Krakowa, a kolejne rozkładowe nowości pojawią się w grudniu.
Baza, zatrudnienie i ramy finansowe KPO
Rozwój taboru idzie w parze z rozbudową bazy kolejowej. Wicemarszałek Leszek Pietraszek wskazał na projekt budowy nowej bazy kolejowej w Gliwicach-Bojkowie, który ma posłużyć transformacji terenów pokopalnianych i tworzeniu miejsc pracy dla byłych górników.
Program Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności) finansuje tego typu inwestycje. Jak wynika z przekazanych danych, Polska otrzyma około 59,8 mld euro (ok. 268 mld zł), w tym 25,3 mld euro dotacji (ok. 113,3 mld zł) i 34,5 mld euro preferencyjnych pożyczek (ok. 154,8 mld zł). Pierwsza transza środków w wysokości 27 mld zł wpłynęła do Polski w kwietniu 2024 roku. Inwestycje w ramach KPO mają zostać zrealizowane do 31 sierpnia 2026 roku, zaznaczyła minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.
Ocena i perspektywy
Według przedstawicieli projektu, więcej nowoczesnych składów zwiększy elastyczność w planowaniu siatki połączeń i umożliwi stopniową wymianę najstarszych jednostek. Adam Wojtowicz, wiceprezes ds. finansowych Kolei Śląskich, podkreślił, że wcześniejsze finansowanie zakupu z własnych środków pozwoliło skoordynować wykorzystanie dofinansowania i przyspieszyć dostawy.
Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych przekonuje, że komfortowe i szybsze pociągi zachęcają mieszkańców do wyboru transportu zbiorowego, co zmniejsza zatłoczenie dróg i ogranicza zanieczyszczenia powietrza.



