Śląskie: Podpisano umowy na dofinansowanie nowych pociągów dla Kolei Śląskich
Władze województwa śląskiego i Koleje Śląskie podpisały dziś w Warszawie umowy na dofinansowanie zakupu dziesięciu nowych Impulsów 2. Łączne wsparcie przekracza ćwierć miliarda złotych i uzupełnia większy program wymiany taboru w regionie.
Najważniejsze informacje:
- 126 mln zł – kwota dofinansowania dla Województwa Śląskiego z KPO.
- Łącznie ponad 252 mln zł wsparcia dla zakupu 10 Impulsów 2 (środki dla województwa i przewoźnika).
- Nowe pociągi to część większego zamówienia na ponad 30 Impulsów 2 o wartości około 1,5 mld zł z serwisem utrzymaniowym.
Kwoty i rozliczenie dofinansowania
Podpisane dziś umowy wynikają z wniosków złożonych w konkursie Pasażerski Tabor Kolejowy (Tabor 2.0). Województwo Śląskie otrzymało z KPO dokładnie 126 mln zł, a Koleje Śląskie – o 462 tys. zł więcej.
| Beneficjent | Kwota (zł) |
|---|---|
| Województwo Śląskie | 126 000 000 |
| Koleje Śląskie | 126 462 000 |
| Łącznie | 252 462 000 |
Środki te finansują zakup 10 składów oraz powiązany serwis utrzymaniowy. To część szerszego zamówienia u producenta Newag, złożonego w ubiegłym roku przez samorząd i przewoźnika.
Co oferują nowe Impulsy 2?
Zakupione składy to czteroczłonowe, elektryczne zespoły trakcyjne typu 31WEbc (Impuls 2). Każdy z nich:
- ma maksymalną prędkość 160 km/h,
- oferuje 400 miejsc, w tym 192 siedzące,
- posiada strefy rodzinne z interaktywną grą edukacyjną,
- udostępnia przestrzeń dla rowerów na 10 jednośladów,
- zawiera udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami, w tym pętle indukcyjne dla osób niedosłyszących,
- ma nowoczesny system informacji pasażerskiej w trzech językach oraz energooszczędne oświetlenie LED.
„Inwestycje w modernizację i zakup nowego taboru wpływają na poprawę komfortu podróży pasażerów oraz konkurencyjność przewozów pasażerskich” — mówił Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.
Gdzie już jeźdżą i co dalej?
Pierwsze dziewięć z zamówionych składów już wozi pasażerów po trasach w regionie, a kolejne wyjadą na tory w przyszłym roku. Po realizacji wszystkich zamówień województwo ma docelowo dysponować ponad 30 Impulsami 2, co wraz z serwisem utrzymaniowym daje łączną wartość około 1,5 mld zł.
Wicemarszałek Leszek Pietraszek podkreślił, że rozwój taboru wiąże się także z inwestycją w infrastrukturę: planowana jest budowa nowej bazy kolejowej w Gliwicach-Bojkowie. To element transformacji regionu i sposób na wykorzystanie terenów pokopalnianych oraz tworzenie miejsc pracy w spółce kolejowej.
Prezes Kolei Śląskich, Krzysztof Klimosz, zwraca uwagę, że większa liczba nowoczesnych składów daje przewoźnikowi elastyczność w planowaniu siatki połączeń i umożliwia wymianę najstarszych jednostek. W tym roku wprowadzono m.in. nowe połączenia między Orzeszem a Tychami i bezpośrednie kursy z Częstochowy do Krakowa; kolejne zmiany rozkładowe zapowiedziano na grudzień.
KPO i perspektywa krajowa
Finansowanie pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), który według przedstawionych danych przewiduje dla Polski około 59,8 mld euro (ok. 268 mld zł). Z tej puli dofinansowano zakup 413 jednostek taborowych za ponad 5 mld zł, a w całej perspektywie z KPO i funduszy unijnych na rozwój kolei planuje się zainwestować około 60 mld zł.
Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, minister funduszy i polityki regionalnej, nazwała tę skalę inwestycji „naprawdę imponującą”. Inwestycje realizowane w ramach KPO mają zostać zakończone do 31 sierpnia 2026 roku.
Co to oznacza dla pasażerów?
Nowe składy kursują już m.in. na trasach do Rybnika, Raciborza, Gliwic, Częstochowy, Tarnowskich Gór i Lublińca. Jak podkreśla Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, komfortowe pociągi i szybsze połączenia zachęcają do korzystania z transportu zbiorowego, co redukuje natężenie ruchu drogowego i poprawia jakość powietrza.
Wiceprezes finansowy Kolei Śląskich, Adam Wojtowicz, zaznaczył, że spółka wcześniej częściowo sfinansowała zakupy z własnych środków, co pozwoliło na szybkie wprowadzenie składów do eksploatacji i efektywne wykorzystanie dostępnych funduszy.



