Sosnowiec: Rusza przebudowa stacji kolejowej Sosnowiec Południowy — terminy i utrudnienia
Rusza kompleksowa przebudowa stacji Sosnowiec Południowy, która ma poprawić komfort podróży i bezpieczeństwo na styku torów i dróg. Inwestycję za ponad 64 mln zł prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a jej zakończenie zaplanowano na 2027 r..
Najważniejsze informacje:
- Peron wyspowy zostanie wydłużony i podwyższony do 300 m, z windą z kładki nad torami.
- Przejazdy przy ul. Ostrogórskiej, Dęblińskiej i Naftowej zmienią kategorię z A na B, co wprowadzi sygnalizatory i rogatki sterowane automatycznie.
- Umowa na część prac ma wartość prawie 44 mln zł i została podpisana z Grupa ZUE S.A., pozostałe około 20 mln zł zrealizuje inny wykonawca.
Co zyska podróżny na stacji
Na stacji pojawi się dłuższy i wyższy peron. Projekt przewiduje, że wyspowy peron zostanie wydłużony do 300 m i podwyższony, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zainstalowane zostaną nowe wiaty, ławki oraz poręcze. Z kładki nad torami na peron poprowadzi winda, co poprawi dostępność dla osób z ograniczoną sprawnością.
Standard obsługi zwiększy system dynamicznej informacji pasażerskiej z elektronicznymi ekranami. Dodatkowo pojawią się nowe oznakowania, gabloty i tablice informacyjne, jasne oświetlenie, nowe nagłośnienie oraz monitoring, który ma podnieść bezpieczeństwo i umożliwić szybką reakcję służb.
Bezpieczeństwo na przejazdach i ruch pociągów
Przebudowa obejmie trzy przejazdy kolejowo-drogowe: przy ul. Ostrogórskiej, Dęblińskiej i Naftowej. Po wymianie nawierzchni przejazdy zmienią kategorię z A do B. Oznacza to wprowadzenie samoczynnych systemów wyposażonych w sygnalizatory i rogatki — zapory zaczną się zamykać, a sygnalizacja będzie migać czerwonym światłem po wykryciu pociągu przez czujnik.
Na torach pojawią się nowe rozjazdy i tory, co zapewni sprawniejszy przejazd pociągów przez stację. Przebudowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zostaną włączone do obsługi nowo wybudowanej nastawni w Sosnowcu.
Koszty, wykonawcy i harmonogram
Cała inwestycja kosztuje ponad 64 mln zł. PKP PLK podpisały umowę o wartości prawie 44 mln zł z firmą Grupa ZUE S.A., która część zadania wykona w ramach prac na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. Pozostały zakres prac wart około 20 mln zł zostanie zrealizowany przez wykonawcę wyłonionego w trwającym postępowaniu.
Jak wynika z komunikatu PKP Polskie Linie Kolejowe, całość inwestycji ma być zakończona w 2027 r. Więcej informacji o inwestycjach można znaleźć na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe.
| Element | Wartość / liczba |
|---|---|
| Całkowity koszt inwestycji | ponad 64 mln zł |
| Kontrakt z Grupa ZUE S.A. | prawie 44 mln zł |
| Pozostałe prace | ok. 20 mln zł |
| Długość peronu | 300 m |
| Liczba przebudowywanych przejazdów | 3 |
Co warto zapamiętać
- Przebudowa poprawi dostępność i komfort korzystania ze stacji.
- Przejazdy zyskają automatyczne zabezpieczenia (sygnalizatory i rogatki).
- Prace finansowane są częściowo w ramach inwestycji na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd., a zakończenie planowane jest na 2027 r.



