Sosnowiec: Rusza przebudowa stacji kolejowej Sosnowiec Południowy — terminy i utrudnienia

Opublikowane przez: Marcin Hojka

Rusza kompleksowa przebudowa stacji Sosnowiec Południowy, która ma poprawić komfort podróży i bezpieczeństwo na styku torów i dróg. Inwestycję za ponad 64 mln zł prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., a jej zakończenie zaplanowano na 2027 r..

REKLAMA

Najważniejsze informacje:

  • Peron wyspowy zostanie wydłużony i podwyższony do 300 m, z windą z kładki nad torami.
  • Przejazdy przy ul. Ostrogórskiej, Dęblińskiej i Naftowej zmienią kategorię z A na B, co wprowadzi sygnalizatory i rogatki sterowane automatycznie.
  • Umowa na część prac ma wartość prawie 44 mln zł i została podpisana z Grupa ZUE S.A., pozostałe około 20 mln zł zrealizuje inny wykonawca.

Co zyska podróżny na stacji

Na stacji pojawi się dłuższy i wyższy peron. Projekt przewiduje, że wyspowy peron zostanie wydłużony do 300 m i podwyższony, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Zainstalowane zostaną nowe wiaty, ławki oraz poręcze. Z kładki nad torami na peron poprowadzi winda, co poprawi dostępność dla osób z ograniczoną sprawnością.

Standard obsługi zwiększy system dynamicznej informacji pasażerskiej z elektronicznymi ekranami. Dodatkowo pojawią się nowe oznakowania, gabloty i tablice informacyjne, jasne oświetlenie, nowe nagłośnienie oraz monitoring, który ma podnieść bezpieczeństwo i umożliwić szybką reakcję służb.

Bezpieczeństwo na przejazdach i ruch pociągów

Przebudowa obejmie trzy przejazdy kolejowo-drogowe: przy ul. Ostrogórskiej, Dęblińskiej i Naftowej. Po wymianie nawierzchni przejazdy zmienią kategorię z A do B. Oznacza to wprowadzenie samoczynnych systemów wyposażonych w sygnalizatory i rogatki — zapory zaczną się zamykać, a sygnalizacja będzie migać czerwonym światłem po wykryciu pociągu przez czujnik.

Na torach pojawią się nowe rozjazdy i tory, co zapewni sprawniejszy przejazd pociągów przez stację. Przebudowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zostaną włączone do obsługi nowo wybudowanej nastawni w Sosnowcu.

Koszty, wykonawcy i harmonogram

Cała inwestycja kosztuje ponad 64 mln zł. PKP PLK podpisały umowę o wartości prawie 44 mln zł z firmą Grupa ZUE S.A., która część zadania wykona w ramach prac na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd. Pozostały zakres prac wart około 20 mln zł zostanie zrealizowany przez wykonawcę wyłonionego w trwającym postępowaniu.

Jak wynika z komunikatu PKP Polskie Linie Kolejowe, całość inwestycji ma być zakończona w 2027 r. Więcej informacji o inwestycjach można znaleźć na stronie PKP Polskie Linie Kolejowe.

ElementWartość / liczba
Całkowity koszt inwestycjiponad 64 mln zł
Kontrakt z Grupa ZUE S.A.prawie 44 mln zł
Pozostałe praceok. 20 mln zł
Długość peronu300 m
Liczba przebudowywanych przejazdów3

Co warto zapamiętać

  • Przebudowa poprawi dostępność i komfort korzystania ze stacji.
  • Przejazdy zyskają automatyczne zabezpieczenia (sygnalizatory i rogatki).
  • Prace finansowane są częściowo w ramach inwestycji na linii Będzin – Katowice Szopienice Płd., a zakończenie planowane jest na 2027 r.
REKLAMA
Przeczytaj u przyjaciół: