Tychy: Czy musi być gorzej, żeby było lepiej? Co oznaczają zapowiedziane zmiany dla mieszkańców

Opublikowane przez: Marcin Hojka

Na tyskich ulicach trwa fala remontów, która w ostatnich tygodniach znacząco utrudnia poranny i popołudniowy ruch. Najbardziej odczuwalne są prace na wiadukcie w ciągu Drogi Krajowej nr 1 oraz na kluczowych ciągach miejskich i terenach przemysłowych.

REKLAMA

Najważniejsze informacje:

  • Remont wiaduktu na DK1 – wiadukt w kierunku Bielska-Białej wyłączony z ruchu; prace potrwają około 30 dni.
  • Przebudowy na głównych ulicach – wymiana nawierzchni i budowa ciągów pieszo-rowerowych; odbiory planowane najpóźniej do końca listopada.
  • Prace w strefie przemysłowej – budowa ronda i remont ponad kilometrowego odcinka; utrudnienia potrwają jeszcze co najmniej kilka miesięcy.

Wiadukt na DK1 — najwięcej komplikacji dla kierowców

Najbardziej dotkliwy dla kierowców jest remont wiaduktu nad aleją Piłsudskiego i ulicą Towarową w ciągu Drogi Krajowej nr 1. Z użytku wyłączony został wiadukt w kierunku Bielska-Białej. Ruch odbywa się dwustronnie na wiadukcie w stronę Katowic, a pod wiaduktem zawężona jest jezdnia.

Wykonawca zadeklarował, że prace potrwają około 30 dni, a zakończenia można się spodziewać w drugiej połowie listopada. To wyraźnie wpływa na przepustowość okolicznych dróg.

Prace na głównych arteriach miasta

Na ulicy Wyszyńskiego realizowane są dwa powiązane zadania: przebudowa ciągów pieszo-rowerowych i układu drogowego oraz wymiana nawierzchni od al. Niepodległości do ronda Olimpijskiego. Powstaje nowy chodnik i droga rowerowa po jednej stronie, a po drugiej stronie wspólny ciąg dla pieszych i rowerzystów.

Zlikwidowany został pas do prawoskrętu z Wyszyńskiego w Dąbrowskiego, co skraca przejście dla pieszych z pięciu do czterech pasów. Prace obejmują nie tylko frezowanie, ale też ingerencję w głębsze warstwy jezdni. Drogowcy napotkali dodatkowe problemy związane z konstrukcją wiaduktu nad torami kolejowymi i zdecydowali o łączeniu napraw w ramach jednej inwestycji, co wydłużyło harmonogram. Obecnie odbiory planowane są najpóźniej do końca listopada.

W ciągu ulicy gen. Grota-Roweckiego wymiana nawierzchni prowadzona jest od wiaduktu kolejowego do skrzyżowania obok Urzędu Skarbowego. Aby ograniczyć uciążliwości w ciągu dnia, część prac wykonywana jest w godzinach wieczornych i nocnych. Wzdłuż ulicy, po stronie „Azetu”, powstaje też chodnik i ścieżka rowerowa. Zakończenie prac planowane jest w listopadzie.

Tereny przemysłowe i inwestycje długoterminowe

Na terenach przemysłowych trwa budowa ronda przy ulicach Towarowa i Cielmicka. Przejazd w tym rejonie jest utrudniony, zwłaszcza podczas zmian w pracy zakładów. Prace potrwają tam jeszcze co najmniej kilka miesięcy.

Na ulicy Przemysłowej remontowany jest ponad kilometrowy odcinek od ulicy Urbanowickiego do skrzyżowania z Metalową. Oprócz nawierzchni powstaje tam ciąg pieszo-rowerowy. Planowana data oddania tego odcinka do użytku to koniec maja przyszłego roku.

Warto też zauważyć kończące się prace przy budowie wiaduktów w ciągu ulicy Mikołowskiej, prace przy ulicy Oświęcimskiej oraz realizację tyskiego odcinka velostrady łączącego Tychy z Katowicami w Czułowie.

Dlaczego tyle remontów naraz?

Planowanie robót wynika z dostępności środków i terminu ich przyznania. Miasta realizują inwestycje w oparciu o roczny budżet i dotacje krajowe, unijne oraz metropolitalne. Jeśli środki są przyznane w określonym roku lub kwartale, wykonawca musi rozpocząć prace w określonym czasie.

Do tempa prac wpływają też terminy przetargów, konieczność powtórzenia procedury, dostępność ciężkiego sprzętu oraz wykwalifikowanych ekip. Często prace trzeba koordynować z operatorami sieci wodociągowych, gazowych, elektrycznych i telekomunikacyjnych, a także z koleją i transportem publicznym. To wyjaśnia, dlaczego wiele robót jednocześnie jest trudne do rozłożenia w czasie.

LokalizacjaZakres pracPlanowany koniec
Wiadukt DK1 (kier. Bielsko-Biała)Remont wiaduktu; zwężenie jezdni pod wiaduktemWykonawca: około 30 dni / druga połowa listopada
ul. WyszyńskiegoPrzebudowa ciągów pieszo-rowerowych; wymiana nawierzchniNajpóźniej do końca listopada
ul. gen. Grota-RoweckiegoWymiana nawierzchni; chodnik i ścieżka rowerowaListopad
ul. PrzemysłowaRemont ponad kilometrowego odcinka; ciąg pieszo-rowerowyKoniec maja przyszłego roku
Rondo Towarowa / CielmickaBudowa rondaPrace potrwają jeszcze co najmniej kilka miesięcy

Choć utrudnienia są odczuwalne, inwestycje mają poprawić bezpieczeństwo i komfort komunikacji. Dla kierowców i mieszkańców oznacza to jednak czasowe ograniczenia ruchu i konieczność planowania podróży z uwzględnieniem prowadzonych robót.

REKLAMA
Przeczytaj u przyjaciół: