Bytom wstąpił do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych

Górnośląska Kolej Wąskotorowa jest jedną z największych atrakcji turystycznych na Śląsku, w tym w Bytomiu. Jest ona również postindustrialnym dziedzictwem związanym z rozwojem kolei wąskotorowych w tym mieście. W celu jej ochrony, z inicjatywy prezydenta Bytomia Mariusza Wołosza miasto przystąpiło 26 kwietnia do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

„Turystyczna kolej wąskotorowa jest najstarszą na świecie czynną koleją wąskotorową, a jej początki sięgają 1853 roku. Dla Bytomia to jedna z największych atrakcji, która przyciąga miłośników kolei nie tylko z regionu, ale również z całej Polski” – powiedział prezydent Mariusz Wołosz – „Aby mogła ona regularnie kursować niezbędne są remonty infrastruktury oraz naprawa i modernizacja istniejącego taboru. Nasze miasto wspiera GKW dotacjami, współfinansuje przewozy dla dzieci i młodzieży oraz modernizację infrastruktury. Jako współwłaściciel i właściciel części taboru, zdecydowaliśmy się na przystąpienie do Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych”.

Miasto chce wykorzystać potencjał GKW

Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych funkcjonuje od 2003 roku. Jego głównym celem jest zachowanie w jak najlepszym stanie istniejących linii, obiektów i taboru Górnośląskich Kolei Wąskotorowych oraz ochrona dóbr kultury i tradycji, jakie stanowią zabytki kolejnictwa i techniki. Miasto Bytom chce nie tylko zaangażować się w promocję tej atrakcji turystycznej, ale też wykorzystać potencjał, jakim jest wpisanie kopalni srebra w Tarnowskich Górach i rezerwatu „Segiet” na światową listę dziedzictwa UNESCO. Kolej wąskotorowa przebiega w pobliżu tych terenów, a lokalizacja stacji kolejowych umożliwia miłośnikom przyrody szybki dojazd malowniczymi zakątkami miasta.

„Chcemy wykorzystać potencjał, jakim dysponuje Górnośląska Kolej Wąskotorowa. Będziemy starać się wspierać Stowarzyszenie zarówno finansowo, jak również merytorycznie, uczestnicząc w projektach i przedsięwzięciach mających na celu promocję kolei wąskotorowej oraz poprawę jej infrastruktury” – tłumaczył zastępca prezydenta Bytomia, Michał Bieda.

Miasto i Metropolia przekazały na GKW w 2020 roku 1,2 mln zł

W 2020 roku zrealizowany został remont 1160 metrów linii kolei wąskotorowej, która łączy Bytom z zalewem Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim. W ramach prac zmodernizowane zostało torowisko w okolicach stacji Bytom Karb Wąskotorowy, Bytom Północny oraz w rejonie Dąbrowy Miejskiej. Zdemontowane zostały stare podkłady i tory kolejowe, a następnie wykonano nowe podbudowy oraz położono nowe podkłady i tory. Koszt tej inwestycji wyniósł 834 tys. zł, z czego 769 tys. zł miasto dostało od Metropolii GZM.

Oprócz remontu torów kolejowych Bytom dofinansował również Górnośląską Kolej Wąskotorową kwotą blisko 399 tys. zł. Razem z GZM gmina przeznaczyła na ten cel w 2020 roku 1,2 mln zł.

W sumie trasa kolei ma długość 21 km, a wąskotorówka zatrzymuje się na dziesięciu stacjach. W ubiegłym roku Górnośląska Kolej Wąskotorowa przewiozła łącznie ponad 19,6 tys. osób.

źródło: bytom.pl
grafika: bytom.pl / Mariusz Senderowski

0 0 głosów
Ocena Artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najlepiej oceniane
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze